Zpět na aktuality

Elektronizace veřejné správy

Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) elektronizace veřejné správy v Česku za posledních několik let podstatně pokročila. Přesto v elektronické komunikaci s úřady máme co zlepšovat. Z výběrového šetření o používání informačních technologií v domácnostech vycházejí zajímavé výsledky o používání eGovernmentu lidmi napříč republikou.

 

Například bankovní identitu ve sledovaném druhém čtvrtletí loňského roku použilo celkem 23 % osob starších 16 let. Služby internetového bankovnictví přitom využívá v Česku více než 6,1 milionu osob. Daňové přiznání online podala v roce 2022 zhruba desetina dospělých osob. Pro srovnání – na papírovém formuláři loni podalo daňové přiznání 5 % osob, 41 % osob podávalo přiznání prostřednictvím svého zaměstnavatele a 7 % osob uvedlo, že přiznání podalo přes svého daňového poradce.

Český statistický úřad

Datové schránky jsou zatím méně oblíbené. V loňském roce uvedlo 9 % osob, že má zřízenou datovou schránku pro komunikaci s úřady. V mezinárodním srovnání vychází Česká republika v použití datových schránek jako jedna z posledních v Evropské unii. Zavedení povinných datových schránek pro živnostníky, které platí od ledna letošního roku, však používání datových schránek zcela jistě zvýší.

V rámci elektronizace státní správy lze v současnosti také žádat online o některé sociální dávky. Takovou žádost podalo ve sledovaném období loňského roku 3 % osob, nejčastěji to byly ženy na mateřské nebo rodičovské dovolené, z nichž tuto možnost využilo 30 %. Kromě rozvoje samotného eGovernmentu se hovoří v poslední době o elektronickém zdravotnictví (eHealth), kde je nejvíce využíváno objednání přes web k lékaři. V roce 2021 nabízelo tuto možnost 22 % ordinací, což znamená nárůst až trojnásobný za posledních deset let. V roce 2022 službu celkem využilo 15 % osob starších 16 let.

Nezávisle na tom, jaké elektronické služby jsou využívány (bankovní identita, datové schránky, objednání k lékaři, …), je zřejmé, že obecně elektronické služby více využívají lidé s vyšším vzděláním. Např. bankovní identitu použilo 42 % osob s vysokoškolským vzděláním oproti 13 % osob se základním vzděláním. Datovou schránku pak mělo 26 % osob s vysokoškolským vzděláním, ale pouze 4 % osob se základním vzděláním. Z pohledu generačního platí, že služby eGovernmentu využívají především lidé středního věku. V nejmladší věkové skupině do 24 let je využívání služeb poměrně nízké, také vzhledem k tomu, že tato skupina se státem komunikovat tolik nepotřebuje. Mladí však více komunikují se vzdělávacími institucemi a knihovnami. Ze všech věkových skupin nejméně elektronické služby používají senioři, především proto, že řada z nich internet vůbec nepoužívá. Ve skupině nad 65 let je to celá polovina. A část seniorů, která internet používá, uvádí, že pro elektronickou komunikaci s úřady nemá dostatečné znalosti a dovednosti. Z osob nad 55 let to uvedlo 15 %, z osob do 34 let to uvedlo jen 3 % účastníků sledování.

Porovnání s ostatními státy Evropy vychází pro Českou republiku, v souvislosti s využitím internetu ve veřejné správě, poměrně dobře. Konkrétně se nacházíme na 11. místě pomyslného žebříčku zemí EU.

Graf 1. Používání internetu v souvislosti s veřejnou správou v roce 2022 (% osob ve věku 16 až 74 let)

Všechny citované údaje podrobněji v časopise Statistika & my, č. 3/2023
Lenka Weichetová, Český statistický úřad, oddělení statistik výzkumu, vývoje a informační společnosti

Generální partner

Česká spořitelna, a. s.

Hlavní partneři

Asseco Central Europe, a. s. Cisco Systems, s.r.o. Eviden ICZ, a. s. Microsoft Vita software s.r.o.

Ve spolupráci

Hradec Králové Kraj Vysočina Královéhradecký kraj Triada, spol. s r. o.